Dåpen er en teologisk bekjennelse av den dype identifiseringen jeg har til Kristi død og oppstandelse. Det innebærer en like dyp forening med hele den verdensvide kirken.
Utviklingstrekkene
Både
formelt og uformelt har kirkene lenge vært involvert i tverrkristne samtaler om
dåpen. Man har fått en bedre teologisk forståelse
av hva kristen dåp handler om. Den sterkt polemiske tonen har blitt erstattet
med en mer respektfull samtale. Kristne beveger seg dessuten mer på tvers av
kirkegrensene og henter impulser hos hverandre, og det blir stadig flere
tverrkonfesjonelle småbarnsfamilier.
Det
er likevel ikke til å komme forbi at mange med en baptistisk dåpsforståelse
frykter at en bred folkekirkelig barnedåpspraksis kan virke oppløsende på
forholdet mellom tro og dåp og føre til en form for sakramentalisme der
etterfølgelsesaspektet underkommuniseres. I folkekirken har man lenge sett at
dåpstallene synker, og det virker som Dnk er litt i villrede om hvordan man
skal makte å kommunisere dåp i møte med en sekulær offentlighet. Kombinasjonen
av fallende dåpstall og den økte satsingen på trosopplæring gjør at forskjellen
mellom Dnk og frikirkene blir mindre, og vi blir bedre i stand til å forstå
hverandre.
Tekster som lodder dypt
Dåpstekstene
i Bibelen lodder dypt. Mitt gamle liv er lagt under korsets dom, det er begravd
i dåpen, og et nytt liv har begynt (Rom 6). Å begraves med Kristus i dåpen er en
rimelig radikal hendelse. Den troende kan betrakte seg som liggende i den samme
«grav» som Jesus. Men der befinner også hele hans kirke seg, knyttet sammen i
et livs- og tjenestefellesskap som gjør kirken til én. Å være døpt, er å ha
overdratt eiendomsretten til Kristus, noe som forplikter meg i forhold til det store
trosfellesskapet som jeg deler dåpsgraven med.
Etter
dette er jeg ikke lenger en privatpraktiserende kristen. Derfor sier en lutheraner
at det er frelse i dåpen, eller som jeg sier: at det er dåp i frelsen. Dermed
kan den globale kirke kombinere en teologisk dybde med en tilsvarende åpenhet
for at praksisformene kan være ulike. Men i begge tilfeller gjelder
dette at dersom dåpen ikke leder til, befester og styrker
Kristustroen, vil enhver dåpspraksis framstå som forfeilet. Det er ikke de ytre
ritene som garanterer kirkens enhet, men bekjennelsen av den kostbare skatt (Judas
1,3).
Ett med Guds folk
Dåpen
gir meg en identitet som sier at jeg er «i Kristus». Men dermed tilhører jeg på
en like grunnleggende måte hele Jesu kirke i verden. For den som er én i Kristus,
er også ett med hans folk. Fordi «vi er døpt til å være en kropp» (1 Kor 12, 13),
blir handlingen i én kirke ikke uvesentlig for hva en annen kirke gjør. De
kirker som døper i det samme treene, hellige gudsnavnet, står i et gjensidig
ansvarlighetsforhold til hverandre. Dåp er dermed et dypt felleskristent
anliggende.
Det
gjør dåpen til en dyp økumenisk solidaritetshandling med alle troens barn i hele
den verdensvide kirken. Troen og dåpen representerer ikke mindre enn en radikal
befrielse fra syndens slavebindende makt. Som kjent er det både noe
ugjenkallelig og ikke-repeterbart ved en dåp som er foretatt med vann i den
treene Guds navn. At det dypest sett bare er én dåp, står i en logisk
tilknytning til at det bare er én tro, én herre og én Ånd (Ef 4,4–6). I dåpen
er både etniske, sosiale og kjønnsmessige skillelinjer utvisket (Gal 3,27-28).
Økumeniske innsikter
Ved
at dåpen knyttes til Kristi gjerning i frelseshistorien, blir jeg en deltaker i
det store fortellingsdramaet som forener meg med troens folk i fortid, nåtid og
framtid. Et eierskifte har funnet sted. Dåpen har fått karakter av personlig
livstolkning. Den er blitt den troendes ID-merke: «Jeg er døpt, derfor er jeg».
Fordi det finnes en fortelling om frelse, skaper dåpen det nye folket som er
født og utrustet av Ånden.
Dette er
bakgrunnen for at Lima-erklæringen fra 1982 understreker at når dåp av barn
ikke bare er en religiøs kulturtradisjon, men finner sted på grunnlag av den
felles tro som omgir barnet, og når baptistisk dåp er en tydelig personlig
bekjennelse av troen, må begge dåpstradisjonene ansees å være teologisk
legitime. Dette dokumentet understreker tydelig at begge dåpsformene må ha som
mål at de leder til en levende tro og en forpliktende etterfølgelse av Kristus innenfor
rammen av et ansvarlig kirkelig fellesskap.
«Jeg tror!» Slik har kirkens bekjennelse gitt
gjenklang gjennom århundrene. «Jeg tror!» var også den grunnformer som kirken
inntok i forvaltningen av de hellige handlingene. «Troen skaper ikke dåpen, den
mottar den», sa Luther. Kanskje var dåpsgraven egentlig en
botsbenk. Gjennom hele historien har det vært dette som har konstituert kirken:
ikke bare troen, heller ikke bare dåpen, men en dåp som forutsatte tro og et
liv i etterfølgelse av Jesus. Ikke overraskende skinner dåpen klarest i de
områder av verden der den like gjerne kan være det første steget i retning av
martyriet.
Et verk av Ånden
Om jeg var kirkearkitekt,
ville jeg ha tegnet inn dåpsområdet ved hjelp av vann som kom ovenfra og rant
ned i dåpsgraven og overøste dåpskandidaten. Det ville på en god måte ha
forbundet tanken om at det er en nær sammenheng mellom dåpen og Ånden. Dette
synes å være forutsatt i Det nye testamentet. Ånden er til stede i de hellige
handlingene, slik den var da Jesus ble døpt (Mark 1,10–11), slik den ble erfart
da Ånden utrustet apostlene med kraften fra det høye, og slik Peter talte på
pinsedag (Apg 2, 38-39). I dåpen er vi reist opp til et nytt liv. Slik forstått
er den et verk av Ånden.
Forbønn
Samtidig
er dåpen selve identitetsmarkering for inngangen til det kristne fellesskapet. Derfor
var det naturlig for oldkirken å ha et liturgisk forbønnsledd i tilknytning til
dåpen. Den nydøpte fikk forbønn og håndspåleggelse for å bli utrustet med karismatiske
gaver. Pinseteologer – herunder meg selv – mener at kirkene burde hente dette opp
som et konkret praksisledd når unge og voksne blir døpt.
Fordi alle
kirker bærer pinsedagen i sine gener, har det har vært naturlig for dem å ramme
inn de hellige handlinger med bønner om at Ånden skal gjøre handlingene til
vibrerende gudsmøter. De formidler evangeliet, og troen finner sitt feste i de
evige ordene fra Guds munn.
Den tidligste kirke
Det
er blitt sagt at det oldkirkelige dåpskatekumenatet var som et livsdrama for
dem som deltok. Det handlet om radikal endring av vaner og atferd, og om
trening i et helt nytt livsmønster. I stedet for å si at dåpen i seg selv gir troen, hevdet oldkirken at dåp forutsatte tro. Det oldkirkelige
skriftet Den apostoliske tradisjonen beskriver
deres dåpspraksis på denne måten:
De
skal kle av seg. Døp barna først. Alle som kan svare selv, gjør det. For dem
som ikke kan svare for seg selv (underforstått: fordi de er for små for det),
svarer foreldrene eller en slektning. Døp deretter mennene, og så kvinnene, som
skal ha håret hengende fritt og ha tatt av seg gullsmykkene de bærer. Ingen får
ta med seg noe fremmed objekt ned i vannet.
Vi
ser tydelig konturene av en oldkirkelig dåpsordning som – interessant nok – inkluderte både barn og
voksne. Den liturgiske normalordningen var at man døpte dem som kunne svare for
seg.
Om ikke, var det andre som svarte på vegne av de små. En bekjennelse av troen fant altså sted, uansett hvilken alder dåpskandidaten hadde.
Om ikke, var det andre som svarte på vegne av de små. En bekjennelse av troen fant altså sted, uansett hvilken alder dåpskandidaten hadde.
Et økumenisk dilemma
Utover
på 1950-tallet begynte en del baptister, særlig i Danmark, å spørre om det er
naturlig å kreve omdåp av barnedøpte. Man ville unngå den anstøtsstein som gjendåp
var i andre kirkelige miljøer. Samtidig ville man komme i møte de personer som
ønsket seg en frikirkelig tilknytning, men som tok sin første dåp på alvor
fordi den hadde åpnet veien til et kirkelig fellesskap og siden vært en støtte
for troen.
Såkalt
«overført medlemskap» har derfor vært
praktisert i en rekke danske baptistmenigheter. Dette kan være en farbar vei
siden dåpen ikke egner seg som konverteringsmarkør. Man kan i stedet ha en
liturgisk ordning som understreker at vedkommende er en Kristi etterfølger og
derfor allerede har innkassert den teologiske hensikten med dåpen. Å ønske
velkommen nye medlemmer uten gjendåp innebærer ikke at den nye menigheten
innfører to dåpsformer. Den forkynner og praktiserer fortsatt baptistisk dåp og
det alene.
Å
uttrykke en felles forståelse og en gjensidig anerkjennelse og
ansvarsforpliktelse er nemlig ikke det samme som å ha et samstemt syn i alle
deler. Det siste tror jeg knapt er mulig. Man kan derimot oppnå å se en indre,
saklig sammenheng for hva dåp handler om i den kristne kirke i stort. Det vil
være et rimelig resultat av den teologiske imøtekommenhet som økumeniske
dialoger over mange tiår har greid å skape.
Dette er et forkortet utdrag
av foredraget «Døpt til å være en kropp: om Åndens enhet i gjestfrihetens hus»,
som ble holdt på årsmøtet til Norges Kristne Råd, 21. mars 2019. Publisert i Vårt Land, 29. mars 2019.